El governador covard Pilat condemna a Jesús, home innocent, en nom de la llei establerta. Els jutges Pablo Llarena i Manuel Marchena condemnarien a Jesús en nom de la llei establerta. El pensador cristià Emmanuel Mounier parlaria del “desordre establert”.
1. JESÚS, EXILIATS I PRESOS POLÍTICS. Jesús fou maltractat com un perillós criminal violent pels poders romà i jueu. Els exiliats i presos polítics catalans son maltractats com perillosos criminals violents pel règim espanyol. Els textos evangèlics fan pensar en la situació d’ara i aquí.
2. PROCÉS DE JESÚS. Els quatre Evangelis (Mateu, Marc, Lluc, Joan) presenten amb amplitud el procés de Jesús. Detenció, judici, acusacions, falsos testimonis, tortures, condemna, crucifixió. Segueix un resum dels seus textos significatius i plenament vigents.
3. FALSOS TESTIMONIS. “Els grans sacerdots i el Sanedrí buscaven una falsa declaració contra Jesús per fer-lo morir, però no en van trobar cap, tot i que es van presentar molts falsos testimonis (…) El gran sacerdot digué: ¿per què necessitem més testimonis? (…) El dugueren a Pilat. I van començar així la seva acusació contra ell: ‘hem trobat aquest home que esgarria el nostre poble, prohibeix de pagar tributs al César i diu que es el Messies, el rei (…) Revolta el poble amb les seves doctrines per tot el país del jueus, des de Galilea, on va començar, fins aquí’ (…) Pilat els diu: ‘Jo no li trobo res per a poder-lo inculpar (…) M’heu presentat aquest home com un que desencamina el poble. L’he interrogat davant vostre i no trobo res en les vostres acusacions per a poder-lo inculpar’ (…) Li contestaren: ‘Nosaltres tenim una llei, i segons aquesta llei ha de morir (…) Si deixes lliure aquest home no et pots dir amic del César’ (…) Pilat, veient que no en treia res i que més aviat començava un avalot, es rentà les mans amb aigua davant la gent i va dir: ‘Jo sóc innocent de la sang d’aquest home. Això es cosa vostra’. Llavors Pilat els va entregar perquè fos crucificat”.
4. JESÚS INNOCENT CONDEMNAT. Aquest episodi es tractat a “Converses amb Josep Rius-Camps” d’Ignasi Moreta (Fragmenta Editorial). Rius-Camps explica…. “Segons Pilat feren a Jesús un judici just i el declararen responsable dels aldarulls a Jerusalem (…) El cas de Jesús es claríssim. Fou condemnat a la creu com un revolucionari. Per això ocupa la posició central entre dos lladres que vol dir revoltosos (…) El rètol de la creu conté el motiu de la condemna: ‘Aquest es Jesús, el rei dels jueus’ (… ) La pax romana es un control total i constant de la situació”.
5. JESÚS, VULGAR TERRORISTA SANGUINARI. Rius-Camps també explica: “Els dirigents d’Israel volen que Jesús quedi tan malament davant la historia com sigui possible. Volen que quedi com un vulgar terrorista (…) Com un terrorista sanguinari. Volien que aparegués davant la història com el cabdill d’un alçament subversiu (…) La millor manera era fer-lo acabar com un vulgar revoltós (… ) El van condemnar com un violent perquè quedés davant la història com un líder revolucionari. Els romans no crucificaven a un individu que no s’hagués tacat de sang (…) El judici contra Jesús ha estat manipulat (…) El condemnen per revoltós, per terrorista. Consideren que n’és el líder i l’han enxampat, li han fet un judici i ‘han condemnat a la creu juntament amb altres dos revoltosos. Son tres creus, que en el llenguatge d’aleshores volia moltes creus. Tres es una totalitat”.
Josep Rius-Camps, professor emèrit de la Facultat de Teologia de Catalunya, especialista dels escrits de Lluc, català reconegut internacionalment. El llibre publicat el 2014 val la pena ser llegit i rellegit.