1. Als Nadals de postguerra hi ha exiliats, presos i perseguits polítics. Als Nadals del postfranquisme hi ha exiliats, presos i perseguits polítics. Al primer Nadal, també. Jesús neix a Betlem i es perseguit pel poder despòtic del rei Herodes. Anys després el governador Pilat el condemna a mort acusat oficialment de ser “el rei dels jueus” com consta en un rètol a la creu (Marc 15, 26).
2. “Al bell mig de l’interrogatori de Pilat a Jesús sorgeix inesperadament la pregunta adreçada a l’acusat: ‘D’on ets?’. Els acusadors havien dramatitzat la seva petició de pena de mort per a Jesús…”. Així comença el llibret de Joseph Ratzinger / Benet XVI sobre “La infància de Jesús”.
3. El governador romà pot decidir sobre la llibertat i la vida de les persones, i condemna a un home just i bo com Jesús perquè interessa a l’establishment. El Tribunal Suprem i el Tribunal Constitucional també poden condemnar polítics a la presó i perseguir-los a l’exili. Seria Pilat un magistrat com els del TS i TC? Actuarien TS i TC contra Jesús com ho fa Pilat? Un governador covard i servil que es renta les mans amb aigua en un intent inútil de rentar-se la consciència bruta i dormir tranquil encara que te por. (Mateu 27, 24 i Joan 19, 8). Tan mala consciència i por te que la muller de Pilat li diu sobre Jesús: “Desentén-te del cas d’aquest just. Avui, en somnis, he patit molt per causa d’ell” (Mateu 27, 19).
4. El “D’on ets?” de Pilat a Jesús enllaça amb el Nadal. Jesús, que viu Déu com a Pare, neix a Betlem, en una menjadora (Lluc 2, 10-12) a la intempèrie. El sistema judicial no el protegeix. Ell i els seus pares son perseguits per un rei, Herodes. Fugen a l’exili d’Egipte fins la mort del monarca (Mateu 2,14). Segons Ratzinger, aquest rei és d’una crueltat inaudita (Mateu 2,16) i fa qualsevol cosa per salvar la seva corona. “Ell raonava exclusivament segons les categories del poder (…) Cap escrúpol no hauria pogut aturar-lo”.
5. L’alternativa a la situació imposada per la força i la repressió és la Pax Christi. El Déu de Jesús és el del Càntic de Maria o Magnificat expressat en motiu del naixement del seu fill… “La meva ànima magnifica el Senyor (…) Les obres del seu braç són potents. Dispersa els homes de cor altiu. Derroca els poderosos del soli. Exalta els humils. Omple de bens els pobres. I els rics se’n tornen sense res”.