Les criticades sentències del Tribunal Suprem i les seves discrepàncies amb el prestigiós Tribunal Europeu de Drets Humans planteja interrogants jurídics i humans, ¿oi Manuel Marchena, president de la sala segona del TC?
1. ¿Qui jutjarà els jutges injustos que dicten sentències injustes que causen mal a persones justes? Val la pena deixar constància d’uns fets i d’unes consideracions. Cal admetre que un policia pot ser lladre i colpejar ciutadans; un bomber, piròman; un educador, pederasta; un periodista, manipulador; un jutge, injust. S`ha de reconèixer que els exiliats polítics catalans, com el president i eurodiputat Carles Puigdemont, son tractats com persones demòcrates i pacífiques a la Unió Europea on viuen en llibertat…mentre que els seus companys presos son considerats perillosos criminals violents pel règim monàrquic espanyol.
2. Pregunta obvia. Si hi ha jutges injustos, ¿que s’ha de fer amb ells? ¿condecorar-los? ¿apartar-los del sistema judicial? ¿res? Hi ha una resposta cristiana. Ningú, cap jutge, ni Marchena, escaparan mai de la justícia de Déu.
3. El Papa Francesc comenta (25 maig 2016) una paràbola de Jesús sobre un jutge que no respecta Déu, ni els homes i les dones (Lluc 18, 1-8). Diu: “El jutge és un personatge poderós, cridat a emetre un judici sobre la base de la llei de Moisès. La tradició bíblica recomana que els jutges siguin gent temorosa de Déu, dignes de confiança, imparcials i incorruptibles. Per contra, aquest jutge no tenia temor de Déu ni consideració pels homes. Era un jutge injust, sense escrúpols, no tenia en compte la Llei, feia el que volia, d’acord al seus interessos”.
4. Jesús, home bo i just condemnat pel sistema judicial del seu temps i del seu país, pregava amb els Salms. El monjo Hilari Raguer, historiador i biblista, que va morir fa dos mesos, titula el seu comentari sobre el salm 58: “Contra els jutges que no fan justicia”. Escriu: “Déu no és indiferent a les injustícies que els homes cometen, i menys encara al mal ús de l’autoritat per part dels qui d’ell l’han rebuda i, en lloc de posar-la al servei dels desvalguts, la fan servir per oprimir-los. Cal demanar que Déu els arrenqui les dents, o sigui els instruments del seu poder abusiu”.