Els reis que van a Betlem interpel·len a Felipe VI

557

Els savis reis que varen anar a Betlem, segons els relats evangèlics de la infància de Jesús, interpel·len avui a Felipe VI.

1. REI INTERPEL.LAT. Els cristians creuen que el missatge de Jesús interpel.la a tothom, creients o no. També al rei d’Espanya, encara que aquest sigui inviolable i no subjecte a responsabilitat, segons la Constitució espanyola “que nos hemos dado entre todos”,

2. ELS REIS NO SON REIS. Els coneguts com els tres reis mags d’Orient no son reis. Ni mags. Són molt més que reis i mags. La paraula més escaient és la de “savis”. Cercadors de la veritat. La recerca de la veritat humana, científica, filosòfica, religiosa no acaba mai. La veritat, la llibertat, la solidaritat, la democracia trenca les limitacions de dogmes i constitucions quan es converteixen en presons.

3. JESUS EN UNA MENJADORA. “Després que Jesús va néixer a Betlem de Judea, en temps del rei Herodes, vingueren uns savis d’Orient…” (Mateu 1, 2). I trobaren a l’infant Jesús posat en una menjadora. “Mentre eren a Betlem, se li van complir els dies a Maria, i va infantar el seu fill primogènit; el va faixar amb bolquers i el posà en una menjadora, perquè no hi havia lloc per a ells a la sala de l’hostal” (Lluc 2, 6). Els savis devien ser  tres perquè tres son els presents que oferiren a Jesús. “Els savis van obrir les seves arquetes i li oferiren presents: or, encens i mirra” (Mateu 2, 11).

4. HERODES, UN REI DESPOTA. L’únic rei que apareix en el relat del naixement de Jesús és Herodes. Un personatge despota que provocà que Jesús i els seus pares, Josep i Maria, emprenguessin el camí de l’exili.  El pare i els avis de Felipe VI varen conèixer l’exili. Avui el règim espanyol també provoca exiliats i presos polítics. “Quan  els savis se n’hagueren anat, un àngel del Senyor es va aparèixer en somnis a Josep i li digué: Lleva’t, pren el nen i la seva mare, fuig cap Egipte i queda-t’hi fins que jo t’ho digui, perquè Herodes buscarà l’infant per matar-lo”  (Mateu 2. 13). I es que Herodes pressentia que Jesús podria un dia fer trontollar el seu poder. Joseph Ratzinger/Benet XVI escriu: “Herodes raonava exclusivament segons les categories del poder” (“Jesús de Natzaret. La infància de Jesús”).

5. EL PODER NO JUSTIFICA LA REPRESSIÓ.  ¡El poder! ¿El poder ho justifica tot? ¿El poder justifica l’actuació repressora del rei Herodes en nom de la legalitat i per mantenir l’establishment? El tres savis d’Orient que visiten Betlem estan en contra d’aquesta justificació, segons el relat evangèlic. Són persones sàvies, bondadoses, plenes d’humanitat, estan amb Jesús i el que significa. El cerquen i el troben a la perifèria, en la marginació, entre els que pateixen. Van sense armes. Caminen a la intempèrie. No viuen instal·lats en palaus. Cerquen. No imposen. Els tres savis no tenen res a veure amb el dèspota i repressor Herodes. No persegueixen innocents. Es fan seves les paraules de Maria parlant del Déu de Jesús: : “Ha derrocat del soli als poderosos i ha exalçat els humils” (Lluc 1, 52).

Comparteix aquesta entrada